Overskrift:

Hollufgårdskolen

Beskrivelse:

Hollufgårdskolen er et helhedsorienteret læringstilbud med sigte på uddannelsesparathed, fremtidig arbejdsmarkedstilknytning og selvforsørgelse. Skolen indgår som en del af en helhedsorienteret indsats omkring den unge og dennes familie.


 

Læs mere

 

Målgruppe

Visiterede unge i alderen 14-20 år:

  • Med mangelfuld skolegang / mangelfuld tilknytning til arbejdsmarkedet

  • Med grænsesøgende og ofte udadreagerende adfærd.

  • Med en kompleks og i mange tilfælde omfattende børn- og ungesag på baggrund af forskelligartede problemer typisk af social karakter

  • Med en adfærd der ofte er karakteriseret af kriminalitet og misbrug

Som aldersangivelsen antyder, kan eleverne ligge både inden for og uden for den undervisningspligtige alder.


Indsatsens indhold

Skolen bygger i sin hverdag på individuelle læringsforløb, der er centreret omkring emne- og projektforløb samt faglig træning. Afgangsprøver, praktikforløb, at gøre de unge uddannelsesparate og støtte dem til et fornuftigt fritidsliv er også vigtige dele af skolens virke.

Skolen prioriterer opbygningen af en stærk relation til den unge og inddragelse af ressourcer og personer med relevans for den unges udvikling samt medvirken til realiseringen af mønsterbrydning.


Samarbejde

Der er en løbende og tæt dialog mellem Hollufgårdskolen og CFU. Skolens indsats skal understøtte en tværsektoriel tænkning, som udnytter de tværfaglige ressourcer bedst muligt. 


Der tilknyttes særlige ressourcer fra UUO og Specialpædagogisk Rådgivning, PPR.

I forbindelse med eventuelle misbrugsproblematikker samarbejder skolen med relevante kommunale samarbejdspartnere, f.eks. Behandlingscenter Odense, Ungeafdelingen.


 

Procedure for visitation til Hollufgårdskolen

Visitation til Hollufgårdskolen foregår via Specialpædagogisk Rådgivning, PPR ved Tove L. Jespersen.


 

Indhold

I vores arbejde med de unge vil vi aktivt udnytte, at Hollufgårdskolen er en del af den samlede vifte af dag- og fritidsundervisningstilbud i UngOdense.

Elevplaner vil blive udarbejdet 2 gange årligt. Disse planer vil indeholde mål for den faglige, personlige og sociale udvikling. Elevplanen vil være omdrejningspunktet for dialogen og det tætte samarbejde med den unge, familien, CFU og sagsbehandlere.


Dialog og løbende justering/optimering er et ”must” i arbejdet med den unge. Skolen ønsker at være på forkant med den udvikling, den unge er i, og skolen ønsker dertil at kunne fremstå både kompetent og handlingsorienteret.


Skolen forsøger at arbejde ud fra et mål om, at skolegangen skal give mening for den enkelte unge, dennes familie og alle parter i det professionelle felt. Derfor håber vi på en høj grad af fleksibilitet i den måde, hvorpå de professionelle aktører samarbejder på.


 

Personale

Skolens personale udgøres af:
1 afdelingsleder
4 lærere
3 pædagoger


 

Personalegruppen og dens sammensætning er karakteriseret af stærke og mangfoldige ressourcer og af stor vilje til at finde vejen for og med den unge.

Et professionelt og målrettet team, som løfter i flok – også sammen med andre relevante aktører omkring de enkelte unge.


Samarbejde

Alle de unge har en casemanager fra CFU, som har hovedkoordineringsansvaret i forhold til den socialfaglige del.

En del af de pædagogiske ressourcer skal bruges i tæt samspil med CFU. Dette for at sikre en opbakning til unge, der ikke møder eller går før tid, en opbakning til de unge efter skoletid og en opbakning til de unge i ferieperioder. Denne indsats skal udvikles i et forpligtende samarbejde mellem Hollufgårdskolen og CFU.

De enkelte unge vil desuden ofte have deres egen støtte/kontaktperson, som forventes at indgå i den koordinerede indsats.
 

Procedure for visitation til Hollufgårdskolen

Visitation til Hollufgårdskolen foregår via Specialpædagogisk Rådgivning/PPR ved Tove L. Jespersen.

Indstillingen laves i et samarbejde mellem sagsførende PPR-psykolog i sundhed og forebyggelse og myndighedssagsbehandler (eller case manager i CFU).

Visitationen følger den proces, der er gældende ved visitation til skoletilbud uden for folkeskolens almene del, og der indsendes indstillingsmateriale bestående af:

Indstillingsskema - udfyldt af sagsførende PPR-psykolog og med underskrift fra skolens leder og forældre
Pædagogisk-psykologisk vurdering
Pædagogisk proces- og statusbeskrivelse, som er udfyldt af pædagog- og lærerteam, elev og forældre
Resultater fra relevant kognitiv testning og evt. anden testning
Resultater af relevante faglige prøver
§ 50 undersøgelse/familieplan
Indstilling og handleplan fra myndighedssagsbehandler (eller case manager i CFU)


Indstillingsmaterialet skal være kendt af forældrene.


 

Obligatoriske fag

Kontakt

Leder

Henrik Frydenlund Larsen

Mobil: 22 67 20 77

Mail: hfla@odense.dk

Adresse

Hollufgårdskolen

Hollufgårdsvej 187

5220 Odense SØ

Find vej

Vejledning

UUO vejleder

Bettina Ring

Mobil: 24 88 56 75

Mail: bki@odense.dk

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.